Miért szupererő az olvasás?

Mik azok a 21. századi készségek?
A „21st Century Skills” egy olyan készségcsomag, amely a jövő kihívásaihoz szükséges. A háttérben a kompetenciaalapú tanulás ötlete áll: tehát az, hogy a gyerekek és fiatalok mit is tudnak ténylegesen. Ebbe beletartozik például az, hogy egyedileg válaszoljanak komplex kérdésekre. Ma nem az a fontos, hogy mindent tudjunk, hanem hogy jó megoldásokat találjunk új kihívásokra. Ehhez pedig kreativitás, empátia és kritikai gondolkodás kell. És saját kezdeményezőkészség is – tehát hogy ne csak reagáljunk a világra, hanem aktívan alakítsuk is.
A „Digital Literacy” is a 21. századi készségek közé tartozik. Mit értünk ezen pontosan?
Ez az, hogy képesek vagyunk az információt jól feldolgozni. Fontos például, hogy meg tudjuk különböztetni az álhíreket a megbízható információktól. A digitális műveltségbe az is beletartozik, hogy a digitális eszközöket kreatívan használjuk. Például egy podcast vagy online bemutató készítésére is.
Milyen szerepe van ebben az olvasásnak, illetve a számítógépes ismereteknek?
Régen az volt a lényeg, hogy valaki nagy távolságokra is el tudjon olvasni valamit. Ma az a fontos, hogy tudjunk különbséget tenni a források között. Tehát például olvasás közben felismerjük, milyen célja van a szövegnek – vagy hogy mi motiválta az írót. Ez a tudás is segíti a demokráciában való részvételt.
Mennyire fontos ma az olvasás a gyerekek számára?
Nagyon is fontos – és egyre fontosabb. Hiszen a világunk egyre összetettebb, és az információk feldolgozása is kihívást jelent. Ráadásul az iskolákban is olyan képességek kellenek, mint a szövegértés, elemzés, összehasonlítás. Például ha egy tanulónak meg kell értenie, mit jelent egy szöveg, és mit akar az író közölni - mondja a Harmonet szakértője.
Mit jelent az olvasásértés?
Az olvasásértés nem azt jelenti, hogy folyékonyan olvasunk, hanem azt, hogy képesek vagyunk felismerni a forrás hitelességét is. A gyerekeknek stratégiákra van szükségük. Például arra, hogy felismerjék, ha egy szöveg manipulálni akarja őket. És hogy észrevegyék a különböző nézőpontokat. Aki sokat olvas, az jobban meg tudja ítélni, melyik vélemény mennyire megbízható. Ez különösen fontos a demokrácia szempontjából is.
Az iskolák mennyire készítik fel erre a diákokat?
Az olvasás iránti öröm csökken – különösen a fiúk körében. Ezért fontos, hogy a tanulók olyan szövegekkel dolgozhassanak, amelyek érdeklik is őket. És hogy lehetőséget kapjanak arra is, hogy a saját élményeikről írjanak.
Hogyan lehetne ezt jobban támogatni?
Több lehetőséget kellene biztosítani az olvasásra az iskolában – és a szabadidőben is. Egy jó könyv nemcsak információforrás, hanem menekülés is lehet a valóságból. És ha ezt már gyerekkorban megtapasztalják, akkor felnőttként is gyakrabban nyúlnak majd könyvhöz.